niedziela, 25 lutego 2018

(230) "Naznaczeni przez rewolucję bolszewików" Andrzej Goworski, Marta Panas-Goworska



Hej, hej, Kochani!

Od czasu do czasu lubię sięgnąć po książki historyczne, oparte stricte na faktach. Jestem w klasie humanistycznej, więc wypadałoby mieć jakąś wiedzę, poza tym, wśród moich znajomych wiedza historyczna jest dobrze widziana i czasami chciałabym zaimponować, że też coś wiem. Dlatego, kiedy w zapowiedziach wydawnictwa Edito znalazłam książkę opowiadającą o krwawym charakterze rewolucji bolszewickiej wiedziałam, że muszę po nią sięgnąć! 


„Naznaczeni przez rewolucję bolszewików” to zbiór dziewięciu biografii – historii ludzi, na których życie wpłynęła noc z 24 na 25 października 1917 roku. Znajdują się wśród nich zaangażowani komuniści, których dotknęła Wielka Czystka, żołnierze Białej Armii walczący z bolszewikami oraz naukowcy i artyści, którzy stali się ofiarami zbrodniczego systemu. Książka przedstawia historie zarówno znanych, jak i wcześniej anonimowych, młodych i starych, kobiet i mężczyzn.  Dzięki poznaniu ich losów możemy odkryć, jak rewolucja październikowa wpłynęła na życie mieszkańców Rosji.



„Naznaczeni przez rewolucję bolszewików”, książka autorstwa małżeństwa Goworskich, z pewnością nie jest książką skierowaną do szerokiego odbiorcy. Trzeba interesować się historią, XX wiekiem, totalitaryzmami czy Związkiem Radzieckim, by sięgnąć po tego typu publikację. Nie jestem jednak pewna, czy sama chęć zgłębienia swojej wiedzy o Wielkim Bracie wystarczy, by móc rozkoszować się lekturą.


Autorom trzeba przyznać, że w interesujący sposób przybliżyli biografie swoich bohaterów. Nie lubię, kiedy życiorysy napisane są w sposób suchy, encyklopedyczny. Na szczęście pisarski i małżeński duet zdjął swoich bohaterów z piedestału i nadal im na nowo cechy ludzkie. Dzięki temu mamy okazje poznać osoby naznaczone przez terror bolszewicki jako ludzi z krwi i kości, którzy mają swoje uczucia, plany i marzenia. Bardzo ciekawym zabiegiem było przybliżenie  nie tylko biografii samych bohaterów, ale również przeszłości ich rodów, co pozwalało zrozumieć ich motywacje i podejmowane decyzje. Przyznam, że o wielu z opisywanych postaci wcześniej nie słyszałam, a jeśli nawet to tylko kilka podstawowych faktów. „Naznaczeni przez rewolucję bolszewicką” z całą pewnością rozszerzyli moją wiedzę historyczną!


Niestety, książka ma też wady. Nie do końca przekonał mnie dobór bohaterów. Z jednej strony jest on naprawdę różnorodny i pozwala spojrzeć na rewolucję bolszewicką z wielu aspektów, z drugiej zaś sprawia, że książka nie sprawia wrażenie przemyślanej kompozycyjnie. Bohaterów publikacji nie łączy nic – generał białej armii, prosta żołnierka i wysoko postawiona komisarz ludowa są tu obok siebie. Może dla niektórych będzie to zaletą, mnie jednak zabrało wspólnej myśli w książce i momentami zastanawiałam się, jak rewolucja naznaczyła życie niektórych bohaterów. 


Kolejną wadą publikacji jest to, że aby ją czytać, trzeba mieć już rozległą wiedzę na temat Związku Radzieckiego. Na kartach książki pojawiają się liczne nazwiska sowieckich oficjeli, często nieznanych polskiemu czytelnikowi. Sama niejednokrotnie musiałam pytać mądrzejszych ode mnie, kim są dane postaci. Nie mówię, że autorzy nie powinni byli wspomniać o tych ludziach, lecz myślę, że dobrym wyjściem byłoby zamieszczenie przypisów – wtedy nie byłoby już żadnych wątpliwości, a czytelnik nie musiałby sięgać co chwilę po telefon, by sprawdzić w Wikipedii, kto kryje się za kolejno wymienianymi nazwiskami.


Reasumując, „Naznaczeni przez rewolucję bolszewicką” to dobra książka historyczna dla pasjonatów Związku Radzieckiego. Przedstawia w ciekawy sposób biografie ludzi niezwykle znanych, jak również anonimowe ofiary systemu.  Mam jednak kilka wad, niemniej, jeśli interesuje Was taka tematyka – warto sięgnąć!

Ocena: 6/10 (dobra) 

Za książkę dziękuję wydawnictwu Edito!

Książka bierze udział w wyzwaniach:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz